Kuljetusliike L.H.Timonen.
1. Yrityksen kuvailu
Kuljetusliikkeen omien sivujen mukaan:
"Kuljetusliike L. H. Timonen Oy on lahtelainen, vuonna 1927 perustettu kuljetusliike. Yrityksen on perustanut Erkki Timonen (silloiseen) Viipuriin, josta se sotien jälkeen siirtyi Lahteen."
"Vuodesta 1970 yritystoiminnasta vastasivat Erkin pojat Seppo, Osmo ja Lauri Timonen, kunnes yrittäjiksi ryhtyivät kolmannessa polvessa Heikki Timonen ja Pekka Saittakari."
Timonen on keskisuuri kuljetusliike, jonka toimitusjohtajalla Heikki Timosella on myös oma kuljetusliike, -Sorhei kuljetus (sorhei=soraheikki ). L.H.Timonen sijaitsee Lahden Apilakadulla. Timonen työllisti vuoden 2016 aikana 52 henkilöä. Tähän sisältyy Toimitusjohtaja Heikki Timonen, Liiketoimintajohtaja Pekka Saittakari, Laskutuksen ja toimiston hoitava Piia Timonen sekä kolme korjaamohallityöntekijää. Loput ovat oletettavasti kuljettajia. yksi kuljettajista,- Janne Seppälä toimii ajojen ohella myös ajojärjestelijänä, mutta varsinaisesti häntä ei tarvita, koska kuljettajat hoitavat itsenäisesti puiden valitsemisen, ajamisen ja kuittaamisen. Toimistossa laskutusta ja muita asioita hoitaa Piia Timonen.
Tärkeimpiä työlaitteita joita itse käytän ovat tukkinosturi ja sidontaliinat. Timosen halli koostuu pesuhallista ja kahdesta hallin osasta jotka toimivat yhdistettynä huolto/korjauspajana ja säilytystilana. Timosen tontilla on myös pienempiä autotalleja, joissa säilytetään renkaita. Pihan perällä on kaikki varakärryt ja vanha pyöräkuormaaja jota käytetään lähinnä metalliromun kuskaamiseen. Loput hallista on sosiaalitiloja, joissa sijaitsevat "se kuuluisa kahvihuone" ja wc-tilat, sekä toimistotilat. Myös korjaushallin niin sanottu toimisto kuuluu tähän osaan.
2. Yrityksen liikeidea
Yrityksen liikeidea on kuljettaa puutavaraa ja haketta. Tähän tarkoitukseen sillä on 6 kpl 76 tonnin täysperävaunuyhdistelmää ja 6 kpl 68 tonnin täysperävaunuyhdistelmää. hakeautot ovat kaikki myös täysperävaunuyhdistelmiä. Timosen tärkeimmät asiakkaat ovat Versowood Oy, Lahti Energia Oy, Lemminkäinen Oy ja Lohja Oy Ab. Timonen ei tuo varsinaisesti itseään esille mainonnalla kovinkaan aktiivisesti vaan asiakkaat levittävät tietoa toisilleen. Timonen on yksi suomen suurimmista puutavarankuljetusfirmoista.
3.työturvallisuus
Timosella työturvallisuus on yhtä hyvä kuin missä tahansa muussakin kuljetusliikkeessä.
Kaikissa autoissa on mukana huomioliivit, suojakypärät ja kaikki muut suojavarusteet joita esimerkiksi sahoilla tai selluilla. Kaikissa autoissa on myös vilkkuvaa kellanruskeaa valoa näyttävät varoitusvalaisimet eli majakat.
4 .omat työtehtäväni
Omat työtehtäväni ovat hyvin perinteisiä apukuljettajan toimia. Istun kyydissä ja katson tarkkaan mitä kuljettaja tekee. Apukuljettajana myös ohjaan liikennettä niissä paikoissa jossa täysperävaunuyhdistelmä pitää jättää tienlaitaan. täysperävaunuyhdistelmän vetoauton katolla on kyllä majakat, mutta ne näkyvät vain eteenpäin. Esimerkiksi hiekkateillä minua tarvitaan katsomaan ettei vastakkaisista suunnista tulevat autot törmää nokittain. Työssäoppiminen sujui alusta asti hyvin ja opin kaikki annetut tehtävät nopeasti.Opin itsestäni sen, että olen hyvä aamuherääjä. Parhaimmillaan nousen kolmelta, jotta ehdin neljäksi töihin.
Tavallinen työpäiväni kulku on jokseenkin seuraavanlainen.
6.00 kuljettajani Veikko hakee minut kotoa henkilöautollaan omasta vapaasta tahdostaan.
6.15 saavumme hallille ja teemme autoon ajoonlähtötarkastuksen.
6.30 kun kahvit on juotu ja autossa paineet kerätty, lähdemme liikkeelle.
7.00 saavumme päivästä riippuen joko ensimmäiselle puupinolle tai toimituspaikkaan sahalle tai sellulle.
7.30 lähdemme ensimmäiseltä pinolta joko seuraavalle pinolle tai toimituspaikkaan.
8.00 pino 2 tai matkalla kohti toimituspaikkaa
11.00 saavumme toimituspaikkaan sahalle tai sellulle.
12.00 pidämme päivän ainoan "kunnon tauon", käymme syömässä yms.
12.30 lähdemme liikkeelle päivän toista kuormaa kohti.
13.30 saavumme päivän toista kuormaa hakemaan.
14.00 lähdemme kohti päivän toista toimituspaikkaa kohti.
17.30 saavumme toimituspaikkaan, tyhjennämme auton ja siivoamme sen.
17.45 lähdemme kohti Lahden hallia.
18.00-19.00 olemme Lahdessa ja pääsen kotiin joko veikon kyydillä tai linja-autolla.
Opin työstä kaikkea puutavaran kuljettamiseen liittyvää oleellista. Esimerkiksi nosturin käytön opettelu on tärkeää, koska muualla ei pääse kokeilemaan hytillistä nosturia. Työn hyvät puolet ovat isolla autolla ajo ja nosturin käyttö. Työssä hyvää on myös se, ettei tarvitse ajaa suoraa linjaa eteenpäin vaan saa ajaa metsässä. Myös se, että autosta pääsee nousemaan pois säännöllisin väliajoin lastaamaan tukkeja, on järkevää.
5. työpaikan ilmapiiri
Timosella on hyvä työilmapiiri ja kaikki ovat kavereita keskenään. Timosella on positiivinen ilmapiiri. Kuljettajaani veikkoon oli helppo tutustua, kuten myös "uuteen" kuljettajaani Jukkaan. Puhumme päivän aikana ummet ja lammet niin kuljetusalasta kuin mistä tahansa muustakin. Kuljettajat tulevat keskenään helposti toimeen ja muun muassa Jukka, jonka kyydissä nyt olen, ajaa yleensä aina toisen kuljettajan kanssa kahdestaan. He ajavat peräkkäin samoihin paikkoihin ja vievät tukkeja samaan aikaan samoihin vastaanottopaikkoihin.
6. Mitä tietoja ja taitoja työtehtävissä tarvitaan? Miten voisit itse kehittyä työn vaatimissa tiedoissa ja taidoissa?
Työn tekoon vaaditaan aikaista herätystä ja CE-ajo-oikeutta. Tämän lisäksi puut ja risut mätetään kyytiin nosturilla, joten sen käyttö on pakollista. Isolla autolla on pakko osata peruttaa ahtaissakin paikoissa. Myös niin sanottu "intiaanikäännös" on hyvä osata. Puutavara-auton kuljettaminen on raskasta hommaa ja vaatii kärsivällisyyttä. Timosella työt alkavat kuljettajasta riippuen joko neljältä, viideltä tai kuudelta.
Itse voisin kehittyä työn vaatimissa taidoissa opettelemalla nosturin käytön mahdollisuuksien mukaan Koulutuskeskus Salpauksessa. Myös peruutusta voi harjoitella täällä. CE-ajo-oikeus hoituu koulutuksen aikana ja aikainen herätys opitaan viimeistään työssäoppimisjaksoilla.
Suosittelen kuljetusliike L.H.Timosta ehdottomasti kaikille opiskelijoille ketä puutavaranajo kiinnostaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti